't Landje

Dhr. G. van Beek, voorzitter
Vincent van Goghstraat 35
6717 HE Ede. Tel. 06-11407539
 
Dhr. T.G. van Reeuwijk, secretaris
Vincent van Goghstraat 33
6717 HE Ede. Tel. 0318-620792
Dhr. K. Luiken, bestuurslid
J.Th. Tooroplaan 114
6717 HE Ede. Tel. 0318-632293
 
 
Aantal tuinders: 11
Er zijn geen tuinen vrij.

 

't Landje (bijna 1500 mē en 11 tuinders) is een bijzonder complex binnen VAT-Ede. Het ligt in Ede-Zuid en is rondom ingesloten door woningen en de meeste tuinders zijn dan ook direct aanwonend. Van oorsprong was het een braakliggend terrein met als bestemming 'garageboxen'. Voor de kinderen in de buurt was het een leuk speelterrein, maar gelijktijdig raakte het vervuild met bouwafval. Op initiatief van een aantal omwonenden en met de hulp van de Belangenvereniging Ede-Zuid is gezocht naar mogelijkheden om het terrein te huren van de gemeente voor moestuinen. Uiteindelijk heeft de gemeente het aangeboden aan de VAT-Ede om er volkstuinen op aan te leggen. In een paar maanden tijd was het terrein schoongemaakt en volledig ingericht (inclusief watervoorziening). In mei 1984 werden de elf tuinen uitgereikt. Het terrein was in de buurt bekend als 't Landje en die naam is aangehouden. Het verloop van tuinders is minimaal en nog nooit heeft een tuin leeg gestaan.

't Landje is om meerdere redenen een bijzonder complex. Als tuinder loop je zo even de tuin in om die even wat bij te houden of om de groente voor die avond te oogsten. De sfeer is goed, je ziet en spreekt je medetuinders/buurtgenoten. Als het donker wordt scheren zo vanaf half mei de vleermuizen over 't Landje op zoek naar kleine insecten. Soms vliegen ze zo laag dat je moet bukken om een aanvaring te voorkomen. Ook de egel laat zich van tijd tot tijd zien. Kortom een heerlijk rustig complex met gelukkig weinig (bestuurlijke) zorgen.

Aanmelden tuin
U kunt zich aanmelden voor een tuin door contact op te nemen met de voorzitter of de secretaris van dit complex. De gegevens vindt u hierboven. Als er geen tuinen vrij zijn kunt u zich aanmelden voor de wachtlijst.